• Novinky

• Zlaté medaily pre ZŠ Komenského

• Dňa 22. novembra 2019 pripravilo Občianske združenie mládež 21. storočia Bardejov netradičné športové podujatie v prehadzovanej pre žiakov základných škôl. Turnaja sa zúčastnili zmiešané družstvá žiakov a žiačok vo vekovej kategórií od 10 do 12 rokov. V konkurencií ôsmich družstiev sa najlepšie darilo žiakom našej školy, ktorí nenašli premožiteľa v celom turnaji a zaslúžene získali zlaté medaily. Po skončení turnaja bola už tradičná tombola, v ktorej sa šťastie taktiež usmialo aj na žiakov našej školy.  Družstvo ZŠ Komenského nastúpilo v tomto zložení: F. Vagaský, M. Macej, T. Fignár, D. Valko, M. Lešičková, B. Macečková, K. Valková, K. Vencuriková. Ďakujeme žiakom za úspešnú reprezentáciu a organizátorom za krásne športové podujatie.

Mgr. Róbert Senčák

• Testovanie pohybových predpokladov žiakov prvých ročníkov

• Ministerstvo školstva zabezpečuje raz ročne v súčinnosti so základnými školami, vysokými školami a športovými organizáciami celoslovenské testovanie pohybových predpokladov žiakov prvých ročníkov základných škôl.

Testovanie pohybových predpokladov slúži ako dôležitá informácia pri nasmerovaní detí tam, kde môžu uplatniť vrodené predpoklady. Osvedčenie, ktoré dieťa dostane, hovorí o odporúčaných druhoch, resp. okruhu športov z pohľadu ich charakteru (silové, vytrvalostné, ...).

Na našej škole sme testovali 52 prvákov a mnohé deti nás prekvapili svojimi výkonmi. V treťom ročníku budú žiaci testovaní opäť, aby si rodičia mohli porovnať ako ich deti v telesnej zdatnosti napredujú. Poďakovanie patrí všetkým kolegyniam a kolegom, ktorí prispeli k výbornému zvládnutiu toho športového podujatia.

M.Peláková

• Pasovanie prvákov 2019-20 FOTO+VIDEO

• A už sme prváci...

Takto si povedali všetci prváci v jedno piatkové novembrové popoludnie. So svojimi aktovkami prešli školskou bránou a všetkým ukázali, čo všetko sa už v škole naučili. Básničkou a veselými pesničkami oznámili, že sa do školy veľmi tešia a ani veru hlúpi nechcú byť.  S písmenkami a  číslami sú už dobrí kamaráti a poznajú aj čarovné slovíčka. Prosím, ďakujem, prepáč...si už navždy zapísali do svojich srdiečok. Ani lenivosť im nič nehovorí. Všetci sa pustili s chuťou do cvičenia  a všetkým ukázali, že  „ten kto športuje a cvičí býva zdravý a energie veľa má“.

Sľubom prváka potvrdili, že sa v škole budú nielen učiť, ale aj správať vždy tak, ako sa na poriadnych žiakov patrí.Pekným slovom sa prvákom, rodičom i učiteľom prihovorili  pán riaditeľ PhDr. Ján Mika a pani zástupkyňa Mgr. Mária Peláková. Žiaci boli riaditeľom školy megaceruzou pasovaní za naozajstných prvákov.

Na pamiatku si odniesli diplomy, medaily, sladké perníkové ceruzky a čiapky s podpisom všetkých spolužiakov budú určite milou spomienkou na tento výnimočný deň. Všetkým našim prvákom prajeme veľa úspechov, odhodlania a trpezlivosti pri zvládaní školských povinností.

tr. uč. 1.ročníkov

• Logické sústredenie intelektovo-nadaných žiakov

• Spevák, maliar, tanečník, stolár, lekár, učiteľ, ...zoznam povolaní by mohol byť siahodlhý, ale všetky práce na svete majú jedno spoločné. Ak majú byť vykonávané s láskou a nadšením, vyžadujú si nadanie, či talent. Na našej základnej škole máme žiakov so všeobecným intelektovým nadaním a našou úlohou je rozvíjať ich talent a nadanie, poodhaliť tú oblasť, ktorá im je blízka a ukázať im cestu, ktorou sa môžu vydať. Rozhodnutie je potom už na každom, ako aj to, v akom rozsahu budú svoj talent rozvíjať.

S podobnými cieľmi sme aj tento rok plánovali a organizovali Sústredenie pre intelektovo – nadaných žiakov, ktoré sme tentoraz absolvovali v Ubytovacom zariadení Ivonis v Chmeľovej. Po výdatnom obede v škole sme sa skoro popoludní postupne zišli, ubytovali, zoznámili sa s okolím a zhurta sa pustili do práce. Dvaja psychológovia z CPPPaP Bardejov si žiakov rozdelili do skupín a pracovali s nimi na rôznych zadaniach a úlohách.

Po krátkej pauze a večeri sme sa obliekli, nasadili čelovky (kto nemal, vzal si baterku) a išli sme objavovať okolie ubytovne. Úžasným zážitkom bolo hrať chytačky, skrývačky, či už len nájsť si v tej tme svojho kamaráta (všetci sme vyzerali rovnako J ). Večer mali „pod palcom“ ôsmaci, ktorí si pripravili vedomostné kvízy s otázkami z každého rožka. Mladší si v skupinách potrápili hlavičky a nakoniec, keďže sa všetci  veľmi snažili, vyslúžili si sladkú odmenu. Ráno po raňajkách sa už na nás chystali mladí matematici z OZ Strom, ktorí si pripravili rôzne matematicko – logické úlohy, pohybové hry a rôzne iné zaujímavosti. Žiaci síce nad slovom matematika spočiatku gúľali očami, ale zažili ju úplne inak a zistili, že to nie je až taký strašiak, ako sa zdá. A najmä nadšenie mladých študentov bolo dôkazom toho, že sa to dá zvládnuť a hlavne – netreba sa vzdávať bez boja.

Všetky aktivity mali okrem rozvíjania intelektu aj ďalší cieľ, a to podporovať spoluprácu v dvojiciach a v skupinách, robiť kompromisy, akceptovať názor iných a tým sa učiť od seba navzájom. Ľudský rozmer je predsa ten najpodstatnejší. No a na hladký priebeh všetkých malých aj veľkých aktivít dohliadali pani učiteľky A. Tribusová a E. Baldovičová, ktoré na záver skonštatovali, že aj štvrtý ročník sústredenia prebehol bez problémov a naplnil (dúfajme) očakávania žiakov aj rodičov.

Mgr. Erika Baldovičová

• Poznávací zájazd Drážďany-Praha-Viedeň

• Poznávací zájazd Drážďany – Praha - Viedeň
              (pre žiakov, rodičov a zamestnancov našej školy)

Termín: 29. február – 5. marec 2020  (sobota - štvrtok)
              Cena: 210€ (doprava, služby sprievodcu, 3 x ubytovanie, 3 x raňajky, 3 x večera, vstupné)
              Program:

1. deň: odchod z Bardejova o 230 hod., cesta cez Poľsko do Drážďan.
              2. deň: príchod do Drážďan okolo 9.00 hod. Prehliadka mesta – Albertinum, Frauenkirche, Hofkirche, galéria Zwinger, popoludní presun do Prahy, večerná prehliadka, ubytovanie, večera, noc.
              3. deň: raňajky v hoteli, prehliadka mesta so sprievodcom – Václavské námestie, Staromestské námestie, orloj, Karlov most, Hradčany, Pražský hrad, katedrála sv. Víta, Národní múzeum,... večera, noc.
              4. deň: raňajky v hoteli, vyhliadka Petřín, osobné voľno, popoludní presun na Slovensko, ubytovanie v Senci, večera, noc.
              5. deň: raňajky v hoteli, presun cez Bratislavu do Viedne. Celodenná prehliadka mesta so sprievodcom – Stephansdom, Rathaus, Hofburg a ďalšie pamiatky, podvečer odchod domov.
              6. deň: príchod do Bardejova okolo 1.00 hod.

Bližšie informácie: na riaditeľstve školy - Mgr. Frančáková, 054/472 23 83

Záujem je potrebné nahlásiť do 6. 12. 2019 a zároveň zaplatiť zálohu 100€. Potrebný občiansky preukaz alebo cestovný pas, európsky preukaz poistenca

• Triedny projekt 4.D: Nauč nás, čo vieš! - Džudo

• Náš spolužiak, ktorý prezentoval tému o džude sa volá Filip Sokol. Na džudo chodí od tretieho ročníka.

Počas svojej hodiny nás naučil, že tento šport patrí medzi olympijské športy. Džudo vzniklo v Japonsku. Na Slovensku sa začalo praktizovať od roku 1936. Náš spolužiak je v tomto športe v kategórii mini. V jeho rodine chodil na džudo jeho ocko aj dedko. Filip nám prezradil, že počas zápasu už získal aj trestný bod šido. V tomto športe by chcel získať modrý opasok. Na hodine nám predviedol niekoľko chvatov. Niektoré sme si aj vyskúšali. Bola to opäť netradičná hodina.

Týmto by sme sa mu chceli poďakovať za zaujímavú prezentáciu o zaujímavom športe.

Ronald Fedoročko -  žiak 4.D

• Športové sústredenie 9.D ŠT na Zemplínskej Šírave

• V dňoch 21.10.-26.10.2019 sa žiaci športovej triedy 9.D zúčastnili na športovom sústredí na Zemplínskej Šírave v hoteli  Glamour. Letné počasie , ktoré panovalo po celý týždeň nám, spríjemňovalo tréningovú záťaž a bolo výborným spoločníkom pri túrach. Absolvovali sme jednu celodennú túru na Vihorlat- 1076 m n.m. a dve poldenné na Vinniansky hrad a Vinnianske jazero. Na regeneráciu sme 2 krát využili priestory hotelového wellness (sauna, vírivka, tapidárium) a raz sme si boli zaplávať v neďalekom hoteli Chemes. V stredu večer p.Radka Hajduková, členka Olympijského spolku Michalovce, premietla film o slovenských olympionikoch a diskutovala so žiakmi o olympijskom hnutí. Výborné podmienky na tréning v okolí hotela, piesková pláž, kamienková pláž, trávnaté plochy, multifunkčné ihrisko spolu s výborným ubytovaním, stravou a regeneráciou  nám  pomohli splniť do bodky všetky tréningové jednotky, ktoré sme mali naplánované. Som veľmi rád, že všetci žiaci pristúpili  k tréningom na 100% a svojím správaním prispeli k dobrému menu našej školy, za čo sme si vypočuli slová chvály od personálu a vedenia hotela. O kvalite hotela, v ktorom sme boli ubytovaní hovorí aj to, že noc z 21.10 na 22.10 tam bol ubytovaný predseda vlády SR Peter Pellegrini .

Ďakujeme vedeniu hotela Glamour a personálu za vynikajúcu starostlivosť .

Mgr. Zoran Kollárovič

• Vyhodnotenie školského kola OSJL

1. Michaela Kožlejová – 8. E
              2. Dominika Paľuvová – 9. B
              3. Katarína Jackaninová – 9. C

Úspešní riešitelia:

Linda Hlavinková, Natália Gašparíková, Viktória Kravčišinová, Lívia Rychvalská, Alexandra Micheľová, Miroslava Kožlejová, Šomon Matej, Sofia Pomikalová, Jaroslava Oravcová, Patrik Kapec, Marek Mank, Emma Gdovinová, Soňa Sidorjaková, Alexandra Voľanská, Sára Prokopovičová, Adam Humeník

• Inšpirovala nás jeseň

• Čarovná, farebná, zlatistá, bohatá, slnečná, no niekedy aj hmlistá, veterná, sychravá a daždivá. Presne takáto býva jeseň, ktorú si plným dúškom po tieto dni užívame. Jej bohatstvo je také veľké, že nás častokrát nabáda „ukradnúť si“ z jej pokladov a preniesť aspoň časť z tejto atmosféry aj do našich domovov. Ani my sme neodolali. Na hodinu výtvarnej výchovy sme doniesli nazbierané plody a listy, ktoré sme spolu s dobrými nápadmi premenili na krásne jesenné dekorácie. V krátkej prezentácii Vám ponúkame ukážky prác našich žiakov. Veríme, že Vás budú inšpirovať nielen k tvorbe, ale aj k zdravej prechádzke v tomto jesennom čase.

PaedDr. Zuzana Kramárová

• Potulky za históriou

• V štvrtok 24.10.2019 sa žiaci 6.ročníka zúčastnili exkurzie v Archeoparku v Hanušovciach nad Topľou. Okrem návštevy spomínaného Archeoparku pozreli  aj expozície susediaceho kaštieľa.

Múzeum vzniklo v roku 1975. Začínalo s expozíciou histórie v r. 1979, v r. 1983 pribudla expozícia prírody, v r. 1994 expozícia dobovo zariadených interiérov a v r. 2004 etnografická expozícia. Najnovšou expozíciou múzea, od r. 2014, je Archeopark – jedinečné archeologické múzeum pod holým nebom. Pre pokračovanie článku kliknite na tlačidlo čitaj viac.

V kaštieli mali možnosť žiaci vidieť ako vyzerala spálňa, salón a ďalšie siene aj s dobovým vybavením rodiny Dessewffyovcov, niekdajších vlastníkov kaštieľa. V historickej expozícii si  mohli  pozrieť makety hradov a hrádkov, zbraní a princíp ochrany v stredoveku. Nepokojné časy pripomínali aj exponáty z novších období hlavne 1. a 2.svetovej vojny. Do tajov prírody ich vtiahla prírodovedná expozícia. Druhohorné amonity, treťohorné morské dno, fragmenty štvrtohorných vyhynutých cicavcov, ale i súčasná podoba lesov a pririečnych nív - diviak, vydra, motýle, dravce, netopier...

Najstaršiu históriu im priblížila archeologická expozícia. Nachádzali tu originálne exponáty od paleolitu po novovek - nálezy venuše z neolitu, keltskej šatovej spony...Dopĺňali ich rôzne animácie a virtuálna realita, ktorá je neoddeliteľným doplnkom  Archeoparku.

Archeopark -  jediné živé archeologické múzeom v prírode na Slovensku. Ponúka možnosť  vidieť a zažiť návrat do najstarších období ľudských dejín. Päť obydlí z piatich období praveku a včasného stredoveku je obohnaných palisádou so vstupnou vežou. Objekty z doby kamennej, bronzovej, železnej a slovanského obdobia sú replikou archeologických nálezov z východného Slovenska. Najstarším objektom Archeoparku je kožený stan – replika obydlia asi spred 30 000 rokov. Najmladším je zrub Slovanov z 9.-10. storočia. Jeho prehliadka  tak umožňuje imaginárne prejsť v čase vyše 30 tisícročí.
              V obydliach sa nachádza jednoduchý nábytok a predmety dennej potreby. Interiéry dopĺňajú plastiky muža, ženy a dieťaťa, odeté do ručne ušitých odevov, s typickými doplnkami.

Žiaci si tu mohli vyskúšať rôzne činnosti - prácu s kamennou sekerou, drevenou motykou, váhu bronzového či železného meča, mletie obilia na rotačnom mlynčeku, výrobu keramiky na hrnčiarskom kruhu, vyrobiť šperk z medených drôtov, utkať vlastný náramok, vymodelovať niečo z hliny, zastrieľať si z luku, zahrať si na voľne rozmiestnených jednoduchých hudobných nástrojoch a mnohé iné.  Živé zvieratá dotvorili aj živú atmosféru Archeoparku.

Verím , že žiaci si okrem oddychu a zábavy odniesli aj nové poznatky a vedomosti a prežili deň, na ktorý budú príjemne spomínať.

Skreptáčová Beáta

• Exkurzia - Bratislava Október 2019

• Minulý školský rok sa naša snaha na hodinách informatiky zúročila, boli sme jednou z piatich škôl na Slovensku, ktoré vyhrali návštevu počítačovej firmy Accenture a Orange.lab v Bratislave. Deň D bol stanovený na 23. októbra 2019, kvôli náročnej ceste boli vybraní ôsmaci a deviataci. Pani učiteľky nám návštevu Bratislavy zorganizovali tak, aby sme toho čo najviac stihli. Program bol náročný: Accenture -  Orange.lab - Aurélium – Divadlo Nová scéna - Bratislavský hrad – Volkswagen. Naučili sme sa rozdiel medzi rozšírenou a virtuálnou realitou, ktorú sme si aj vyskúšali. Traja žiaci získali menšiu cenu v rýchlej súťaži a spoznali, ako reaguje robot, ktorý sa učí vďaka umelej inteligencii. Vo firme Accenture a v  Orange.labe žiaci videli, ako pracuje 3D tlačiareň, akým spôsobom sa vrství materiál. Zaujala nás ukážka laserového gravírovania a rôzne technické novinky.  V zážitkovom centre Aurélium mohli objaviť zákony fyziky v praxi, videli laserovú show a vynálezy Nikolu Tesly. Videli sme muzikál legendárnej dvojice Varga-Hammel – Cyrano z predmestia. Prešli sme sa starým mestom a po nádvorí Bratislavského hradu. Odtiaľ bol pekný výhľad na Dunaj.  Exkurziu sme ukončili návštevou Volkswagenu. V hale, kde sa kompletizuje agregát motora a prevodovka,  sme sa dozvedeli  aj veľa zaujímavostí z histórie závodu. Boli sme veľmi unavení ale plní zážitkov. Ďakujeme p. učiteľky.

• Úspešná výprava našich stolných tenistov

• Už tradične sa v mesiaci november konajú na ZŠ Pod papierňou majstrovstvá okresu žiakov a žiačok základných škôl v stolnom tenise. Aj v tomto roku sa chlapci našej školy v konkurencií deviatich družstiev výkonnostne nestratili. Svoju púť za obhajobou zlata napriek pozmenenej zostave v zložení Matúš Vateha, Jakub Vasilega, Šimon Baláž a Šimon Matej držali až do samotného finále, kde napokon našli svojho premožiteľa v žiakoch zo ZŠ Wolkerova. Jedným z najväčších prekvapení majstrovstiev okresu bol výkon žiaka prvého stupňa Jakuba Vasilegu. Napriek svojmu mladému veku patril k najviac bodujúcim hráčom našej školy.  Bronzové medaily si vybojovali žiaci ZŠ Pod papierňou. Ešte väčšiu radosť nám urobili naše žiačky, ktoré v konkurencií siedmich škôl nenašli premožiteľa v celom turnaji. Najskôr si poradili v semifinále s družstvom ZŠ Wolkerova 4:3 a rovnakým výsledkom zdolali vo finále družstvo ZŠ B. Krpelca. ZŠ Komenského v zložení Linda Hlavinková, Ella Olejárová a Tamara Hlavinková zaslúžene získalo titul majsteriek okresu a právom postúpilo na majstrovstvá kraja. Veľká vďaka za reprezentáciu.

Mgr. Róbert Senčák

• VÝZVA : ZASAĎ SI SVOJ STROM, POMÔŽ ZEMI DÝCHAŤ!

• Občianske združenie Priatelia Základnej školy na Komenského ulici v Bardejove vyhlásilo výzvu pod názvom: Zasaď si svoj strom, pomôž Zemi dýchať.Zapojili sa do nej žiaci, rodičia, pedagógovia a zamestnanci školy . Spolu vysadili vyše 1500 nových stromčekov. Svoje rozhodnutie zdôvodnili takto:- Viedol nás k tomu fakt, že krajina, v ktorej sme sa narodili a v ktorej žijeme je nádherná aj vďaka tomu, že nám v nej naši dedovia zanechali krásnu prírodu, krásne lesy. Bohužiaľ, sme svedkami toho, ako v ostatných rokoch trpia a hynú vplyvom rôznych negatívnych javov. Zanechajme aj my ďalšej generácii krajinu, ktorá bude živá a zdravá. S krásnymi lesmi. Že je nás málo? Veď aj more sa skladá z drobných kvapiek a akú má silu! Možno sa k nám pridajú aj iní…Nechcú byť pasívni. Aj deti môžu prispieť k oživeniu našej krajiny a sadiť spolu s rodičmi spoločný les. Aj keď stromy budú rásť na rôznych miestach, prinesú úžitok nám všetkým. Ďalší dôležitý moment je ten, že keď deti vyrastú, bude strom peknou spomienkou na spoločné chvíle pri sadení - s otcom, dedkom, mamkou, kamarátom... Bude to ich spoločný strom. Strom rodiny, strom priateľstva…nazvite ho, jako chcete.Lesy sú pľúcami našej Zeme a každý strom je ich bunkou, ktorá Zemi pomáha dýchať.

Pridajte sa k nám a zasaďte si aj vy SVOJ STROM!

• Dotykový chodník - novinka pre zdravé nožičky

• V átriu našej školy pribudol akýsi zvláštny na zemi položený rebrík. Mnohí sa pýtajú, čo to asi je? Mnohí to vedia a niektorí si ho už aj vyskúšali.Je to nový dotykový chodník, ktorý slúži ako prevencia proti plochým nohám. Chôdza naboso je veľmi dobrá a zdraviu prospešná vec. V zásade je skvelé chodiť naboso všade, kde je prírodný a bezpečný terén. Fyzioterapeuti tiež veľmi odporúčajú bosú dráhu. Žiakom z 3.B a 2.B,  ktorí ju ako prví otestovali, sa veľmi páčilo chodiť po jednotlivých povrchoch. Chodník sme postavili vďaka podpore Komunitnej nadácie v Bardejove, ktorá nám poskytla finančné prostriedky z grantového programu Krajšie školy.M.Peláková

• Lesná škôlka-zážitkové učenie

• O tom, že na Základnej škole na Komenského ulici v Bardejove sa snažíme deťom približovať nové vedomosti a poznatky zaujímavými formami a metódami hádam nemusíme nikoho  presviedčať. Príroda okolo nás, ktorej sme súčasťou, je večnou témou na objavovanie a spoznávanie. Aj preto sme 28. októbra pozvali medzi nás Sokoliarov majstra Vagana s workshopom: Lesná škôlka-zážitkové učenie. Zúčastnili sa ho žiaci 1. stupňa. Zaujímavé rozprávanie o lese a jeho obyvateľoch spojené s hrami a poznávacími aktivitami vyvrcholilo ukážkami práce sokoliarov, ktorí medzi deti priniesli dravých, zákonom chránených vtákov. Deti s nadšením sledovali výklad o užitočnosti ochrany týchto krásnych predátorov. Mohli sa ich dotknúť, pohladiť, posadiť si ich na ruku, sledovať ich tichučké prelety ponad hlavy. Oboznámili sa so sokoliarstvom ako nehmotným kultúrnym dedičstvom.

Poznávať a chrániť prírodu, budovať k nej pozitívny vzťah je jedným z najdôležitejších cieľov výchovy a vzdelávania našej mladej generácie. Veríme, že aj takýto spôsob prispeje k jeho napĺňaniu.

M.Peláková

• Fotografický plenér 4.D: Moje Nízke Beskydy

• Žiaden čitateľ nedokáže prečítať knihu, ktorá vznikla bez písmen. No viete, bez čoho nevznikne fotografia?  Ak ste tipovali, že je to svetlo, vaša odpoveď je správna. Ako nám ozrejmil profesionálny fotograf, člen Asociácie slovenských svadobných fotografov, Peter Čegiň, pre správnu fotografiu je svetlo istou alfou a omegou. A viete aj to, ktorý fotoaparát je ten najkvalitnejší? Nuž, práve ten, ktorý máte v momente zaujímavého objektu práve pri sebe. Aj preto možno skonštatovať, že v stredu 16. októbra 2019 sa v priestoroch Poľsko-slovenského domu, svojou technikou, zišli najzdatnejší mladí fotografi. Žiakom zo ZŠ na Komenského 23 v Bardejove v tento deň, počas Fotografického plenéru, prialo počasie i spomínané svetlo. ...

Počas teoretickej časti plenéru, ktorý vzišiel z voľby preniknúť do tajov fotografovania pre účely medzinárodnej súťaže „Moje Nízke Beskydy“, sa žiaci dozvedeli mnohé zaujímavosti. V prvom rade si však ujednotili objekt svojho fotenia. Ako pripomenul fotograf Peter Čegiň, najdôležitejšie je totiž mať v hlave predstavu a hlavný cieľ. Na konkrétnych  príkladoch už vysvetlil základné príklady kompozície. Najdôležitejšie je rozdeliť si plochu na pomyselné tretiny, a to vo zvislej i vodorovnej rovine. Do nich už umiestňujeme vybraný objekt.  Aj keď občas výnimka potvrdzuje pravidlo, pri porušení kompozície môže nastať situácia, že naša fotografia ostane pre rušivosť  nepochopená. Keďže nami vybranou témou bola architektúra, skúsený fotograf vysvetlil aj dôležitosť opakovania vzorov, ktoré skvelo ponúkajú meštianske domy a mnoho ďalších tipov. Okrem toho ponúkol žiakom možnosť okúsiť rozmanitosť objektívov a ich prislúchajúcu váhu. Napokon ešte konfrontácia tipov fotografa s knižnou fotoinšpiráciou ako perličkou pred očakávanou praktickou časťou. Tá sa už odohrávala v podobe praktických úloh, ktoré žiaci so svojimi fotoaparátmi zdolávali na Radničnom námestí. Štvrtáci najprv objekty zachytili vlastným okom, ktoré po individuálnom hodnotení fotografa ešte raz zachytili v správnom smere, svetle či uhle. Druhou úlohou bolo skupinové fotenie vybraných objektov, konkrétne meštianskych domov zľava, sprava i centrum námestia. Pohľad na štyri lipy bol predmetom tretej úlohy. A ako sa hovorí koľko ľudí, toľko chutí,  v našom prípade, čo snímka, to iný, nevšedný pohľad. Vo finále tak sumár tých najrozmanitejších obrázkov zachytávajúcich unikátne dominanty nášho jedinečného historického mesta spod spúšte deväťročných detí a taktovkou  inšpiratívneho lektora.

Aj tento fotoplenér bol jednou z ďalších možností ako spoznávať naše mesto mimo lavíc - so zanietením a úplným nasadením. Zároveň poskytol príležitosť vlastným okom zachytiť jesenný okamih v obklopení architektonických skvostov Bardejova. Možno pootvoril aj brány budúcim fotografom. Nech sa však už rozbehnú akýmkoľvek smerom, netreba zabúdať na to, čo do bodky platí aj pri fotografii. Môžete mať tú najmodernejšiu techniku  i to najpriaznivejšie svetlo, všetko  márne, ak vaša fotografia neobsahuje to najdôležitejšie – vaše srdce.

PaedDr. Andrea Tribusová, PhD.

• Tekvicová párty – Jesenné šantenie

• Jesenné dni začínajú byť čoraz pochmúrnejšie a smutnejšie. Stromy pomaličky strácajú pestrofarebný šat a  možno aj nálada je už pochmúrnejšia, pretože začínajú krátke a chladné dni. No pre nás v ŠKD to neplatilo. Tak ako každý rok, aj tohto roku sme si spestrili popoludnie v našich oddeleniach ŠKD. Vyzdobili sme si naše oddelenia, pripravili občerstvenie, naladili hudbu a mohla sa začať naša párty. Na chodbách bolo počuť detský smiech, džavot a tanečná hudba. V každom oddelení bola príjemná a veselá atmosféra. Vychovávateľky pripravili veľa súťaži a zábavy. Popoludnie prešlo rýchlo a deťom sa nechcelo ísť domov, aj keď pred nimi boli jesenné prázdniny. Veľkou vďakou za námahu vychovávateliek bol šťastný úsmev a radosť v očiach detí. Už sa veľmi tešíme na budúcoročnú párty.

• Vtáčia búdka

• Krásne farby jeseň má,
              vyfarbí aj listy.
              Pre vtáčiky búdku mám,
              už ju len na strom dám.
              Vyberiem si strom najkrajší,
              už ho mám pred očami.
              Moja búdka visí krásne,
              už ju vidno pekne, jasne.